Jongeren zijn een doelgroep die lastig te bereiken zijn voor bedrijven, altijd al geweest. Dat ze vaak geen televisie kijken, nauwelijks lezen en een zeer korte aandachtsspanne hebben, helpt ook al niet mee. Contact leggen via de traditionele marketingkanalen is dus zo goed als onmogelijk. Om ze toch te bereiken, zult u zich moeten verdiepen in hun belevingswereld. En die speelt zich tegenwoordig voornamelijk online af, zoals op TikTok. Met TikTok marketing bereikt u jongeren via hun eigen kanaal.
Wat is TikTok?
TikTok is een Chinese social media app, die sinds 2017 in Nederland te downloaden is. Het begon als platform voor gekke dansjes en playbackvideo’s, en werd al snel populair. Inmiddels heeft het platform in Nederland ruim 3 miljoen gebruikers en is ook het videoaanbod een stuk diverser geworden. Zo vindt u er tegenwoordig ook korte tutorials, recepten, sketches en natuurlijk de TikTok-challenges!
Ideaal kanaal om jongeren te bereiken
TikTok video’s duren vaak 15, 30 of 60 seconden. Er is dus een slechts een zeer korte aandachtsspanne nodig en maar weinig tijd om een video te bekijken. Ideaal voor de jongeren die ze in de pauze, in het OV of tijdens het “chillen” bekijken. Verder draait het bij TikTok om de content: de korte video’s worden daarom vaak ook van begin tot eind bekeken. Dit maakt ze ideaal voor marketingdoeleinden.
TikTok is perfect voor marketing
TikTok marketing kan een zeer effectieve manier zijn om uw bedrijf bij jongeren te introduceren of een product, dienst of boodschap te promoten. Daar zijn drie redenen voor:
- Grote concentratie jongeren: TikTok heeft in Nederland ruim 3 miljoen gebruikers, en 60% van hen is tussen de 16 en 24 jaar oud. Juist de leeftijd die zo lastig te bereiken is! Dit maakt TikTok marketing zeer interessant voor bedrijven die toegang zoeken tot deze doelgroep.
- Relatief goedkoop: TikTok is een relatief jong medium, waardoor de advertentiekosten nog een stuk lager liggen dan op andere populaire social media, zoals Facebook en Instagram.
- Lage productiewaarde: de productiewaarde van TikTok video’s is laag en vaak behoorlijk amateuristisch. Hierdoor kan iedereen met een leuk idee een TikTok video maken. Of een video populair wordt is afhankelijk van het aantal likes en shares dat een video krijgt. Een video die aansluit bij de stijl van het medium heeft de meest kans op succes.
TikTok marketing: zelf doen of uitbesteden?
Een TikTok video kunt u eenvoudig zelf maken. Wel is het aan te raden om u vooraf goed in TikTok marketing te verdiepen of om hier een online marketing bureau of social media specialist voor in de arm te nemen. Het is per slot van rekening de bedoeling om jongeren te bereiken. U wilt voorkomen dat uw video wordt ontvangen met: ‘Ojee, weer een bedrijf dat hip probeert te doen’ en uw bedrijfsimago schade toebrengt.
Meer weten over social media? Neem gerust contact op.
Over de auteur